Osgood-Schlatter knie

Wat is Osgood-Schlatter

Een Osgood-Schlatter knie is een blessure aan één of beide knieën. Het gaat hierbij om een irritatie op de plek waar de bovenbeenspier vastzit aan het bot, namelijk helemaal boven aan het scheenbeen en net onder de knie. Een Osgood-Schlatter knie is één van de meest voorkomende oorzaken van knieklachten bij kinderen, en dan vooral bij tieners tussen de elf en zestien jaar. Een Osgood-Schlatter knie komt voornamelijk voor bij jongens die relatief snel groeien en veel sporten, al kan de aandoening ook bij meisjes voorkomen.

Osgood-Schlatter: oorzaak

Osgood-Schlatter kan ontstaan als een snel groeiend kind veel en langdurig sport. De plaats waar de bovenbeenspier aan het bot vastzit, raakt overbelast en geïrriteerd. Hierdoor kan zwelling en pijn optreden. Osgood-schlatter komt dan ook in de meeste gevallen voor bij opgroeiende tieners. Hun kraakbeen kan een zware en langdurige belasting minder goed verdragen dan hun bot. Vanaf het moment dat alle kraakbeen omgezet is in bot, en de groeikern dicht is, verdwijnen de klachten van Osgood-Schlatter spontaan.

Osgood-Schlatter: symptomen

Een Osgood Schlatter knie veroorzaakt pijnklachten. Deze pijn is merkbaar vlak onder de knie, en dan vooral tijdens of na het sporten. Er kan bovendien een verdikking zichtbaar zijn. Het betreft hier een verdikking van het botheuveltje op de plaats waar de bovenbeenspier aan het bot vastzit.

Osgood-Schlatter: behandeling

In de meeste gevallen houden de symptomen van Osgood-Schlatter enkele maanden aan. Deze klachten averdwijnen veelal spontaan zodra de periode van snelle groei achter de rug is. In sommige gevallen zal de zwelling vlak onder de knie blijven zitten nadat de pijn-symptomen over zijn. Dit kan in principe geen kwaad.

Ter behandeling van pijnklachten tijdens en/of onmiddellijk na het sporten kunt u bijvoorbeeld:

  • IJs tegen het botheuveltje onder de knie aanhouden;
  • De sportieve activiteiten tijdelijk terugschroeven om zodoende de knie minder te belasten;
  • Bij hevige pijnen een peesbandje of een brace gebruiken;
  • Vermijden om lange tijd in dezelfde houding te zitten;
  • Een sport uitoefenen die minder belastend is, zoals zwemmen.

  • Share Button
     

    Leave a Comment

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.